Trailrunning

Trail running

21.11.2019

Geen enkele vorm van hardlopen is veelzijdiger dan traillopen! Met trail running verbetert u niet alleen uw uithoudingsvermogen, maar beleeft u ook de natuur op een geheel nieuwe manier. Je traint ook je coördinatie- en concentratievermogen. Om van het lopen buiten de gebaande paden een ervaring te maken, zijn de juiste trailloopschoenen en andere uitrusting essentieel.

Buiten de gebaande paden

Rennen met meer variatie

Menig trend komt alleen maar om weer snel te vertrekken. Trail running zal blijven. Want waarschijnlijk is geen enkele andere vorm van rennen zo gevarieerd. Net als de vis zwemt en de vogel vliegt, is rennen waarschijnlijk de natuurlijke manier van bewegen van de mens. Vooral als je het buiten de gebaande paden oefent. Afgezien van de frisse lucht in de open lucht, zijn de wisselende terrein en de vele verschillende zintuiglijke indrukken die het lopen van een parcours minder waarschijnlijk maken om te verdwijnen uit het sportveld.

Er wordt gezegd dat het pad begint waar de geplaveide paden eindigen. En dat is precies waar we meteen aan willen beginnen met de vraag waarom trail running in veel opzichten zo goed is voor je lichaam.

De voordelen:

  • Soms bergopwaarts, dan bergafwaarts, eerst grind, dan zacht mos en tussendoor een klein obstakel om over te springen: Gevarieerde paden zorgen ervoor dat je bijna elke stap anders moet zetten en dat je je spier- en skeletstelsel op verschillende manieren uitdaagt.
  • Bovendien is het lopen van een parcours een uiterst effectieve methode gebleken om de basisduurzaamheid te verbeteren, wat de basis is voor alle verdere training - van krachttraining tot techniektraining.
  • Daarnaast biedt het hardlopen een enorm coördinatie-effect bij het voorbijlopen. De voortdurende aanpassing aan de ondergrond daagt je bewegingsapparaat op vele manieren uit. In tegenstelling tot het lopen op asfalt, moeten de voetzool en de positie van uw gewrichten voortdurend de grond voelen om uw lichaam te ondersteunen en uw evenwicht te stabiliseren.
  • Andere positieve neveneffecten: Omdat je altijd een oogje in het zeil moet houden, verbetert het rennen je concentratievermogen.

Effectieve training

Trail running is vrijheid en pure vreugde! Omdat je zelf bepaalt welke route je wilt nemen. Maar niet alleen is het plezier groter, ook het trainingseffect is groter:

Als de loper zich op een oneffen ondergrond beweegt, worden de spieren meer uitgedaagd.

Naast klimatologisch aangepaste, ademende sportkleding zijn de optimale loopschoenen, verkrijgbaar in speciale variaties, van groot belang. Normale loopschoenen voor vlak terrein zouden hier ongeschikt zijn. Trail loopschoenen bieden een veilige, gewrichtsvriendelijke en comfortabele loop.

Dat is de manier waarop het gaat

Om jezelf niet te kwetsen of te overspannen tijdens het hardlopen, moet je een paar dingen in overweging nemen bij het lopen: Gebruik altijd beide benen evenveel. Opwaarts moet u kleine stapjes zetten en uw rug recht houden, naar beneden is het raadzaam om met uw middenvoet te glijden om de hogere botsingsenergie voorzichtig te dempen.

Het beste van trail running is dat je geen aangelegde paden nodig hebt - je kunt altijd en overal beginnen, volgens het motto: het ontoegankelijke pad is het doel. Of het nu gaat om langlaufen over stokken en stenen, door zand of zelfs modder - het lopen van een pad betekent pure inspanning, maar natuurlijk ook veel plezier!

Trail-Running: Laufen abseits der Pfade
Händlersuche Kartenteaser

Finde Stores in deiner Nähe